Sjuk dag!


Denna tråkiga tisdag har jag spenderat i sängen med feber.
Eftersom jag är sjuk så har det inte blivit någon träning.. vilket är jätte tråkigt! Man blir så rastlös!
Men får trösta mig med te och den gamla serien skilda världar som jag nu blivit så beroende av!
Därför ska du inte träna sjuk:
Sämre resultat
Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns mycket lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler eller förbättra konditionen. Prestationsförmågan försämras markant
Tillfrisknandet försvåras
Om immunförsvaret distraheras genom att man "stjäl" energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.
Risk för svåra komplikationer
En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt. Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden!
Smittan sprids
Om man går till gymmet när man är sjuk är risken stor att man smittar andra tränande. Den som är sjuk bör hålla sig för sig själv, av respekt för sina medmänniskor.
//Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0